صاحب امتیاز: محمد رضا هویدا

مدیر مسوول: محمد هدایت

سر دبیر: حفیظ الله زکی

چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳

دانلود صفحات امروز روزنامه: 1 2 3 4 5 6 7 8

ایجاد محدودیت فلم‌‌های مارول برای شکل‌های دیگر سینما

ایجاد محدودیت فلم‌‌های مارول  برای شکل‌های دیگر سینما

برتران تاورنیه کارگردان مطرح فرانسوی سینما فلم «مرد ایرلندی» اسکوررسیزی را یک کار شگفت انگیز خواند.
به نقل از ورایتی، برتران تاورنیه کارگردان مطرح فرانسوی فلم های «حدود نیمه شب» و «ساعت ساز» که ریاست انستیتوی لومیر و همینطور دبیری جشنواره لومیر را برعهده دارد در آغاز برگزاری جشنواره لومیر با ورایتی درباره دهمین دوره این جشنواره گفتگو کرده است.
تاورنیه در این گفتگو از نمایش فلم «مرد ایرلندی» جدیدترین ساخته مارتین اسکورسیزی در جشنواره لومیر امسال گفت.
او فلم اسکورسیزی را یک فلم فوق العاده خواند و گفت: فلمی فوق العاده و شگفت انگیز است. «مرد ایرلندی» «رفقای خوب ۲» نیست، کاملا متفاوت از آن است، یک اثر مالیخولیایی با یک بخش پایانی همراه با حزن و اندوه. فلم پر از خشونت است البته باید گفت شوخی های شگفت انگیز و دیالوگ های فوق العاده ای هم دارد.
در ادامه این گفتگو تاورنیه در پاسخ به این پرسش که شما و اسکورسیزی هر دو عاشق سینما هستید، این روزها اسکورسیزی از فلم های ابرقهرمانی که به گفته او سینمای واقعی نیستند ابراز نگرانی کرده است، شما در این باره چه می گویید، گفت: این مساله بسیار مهمی است و مربوط به تنشی است که همیشه وجود داشته است. شما میتوانید همین نوع مبارزه را در دهه ۴۰ میلادی بین فلم های جدی مثل «خوشههای خشم» جان فورد مقابل موزیکال های سرگرم کننده با بازی بتی گریبل ببینید. در فرانسه نیز ما همیشه بحث بین افرادی داشتیم که میخواستند فلم‌‌های معنی دار بسازند که چیزی برای گفتن داشته باشند و برخی که هدف فلم برایشان در درجه اول سرگرمی بود اما در گذشته، این دو نوع سینما وجودشان کنار هم آسان تر بود اما اکنون با وجود فلم های بسیار پرهزینه دسترسی به سینماها دشوارتر شده است زیرا ممکن است فلم‌‌های مارول فضایی را اشغال کرده باشند که موجب جلوگیری از انتشار فلم‌‌ های دیگر شده باشد.
تاورنیه درباره بزرگداشت آثار گذشته کوپولا در جشنواره لومیر امسال هم گفت: فلم های بزرگ مانند رمان های بزرگ هستند که می توانند در هر فرهنگی و در هر کشوری مورد توجه قرار بگیرند، منظورم فلم هایی شبیه «اینک آخرالزمان» و «پدرخوانده» کوپولا است. البته کوپولا دو یا سه فلم دیگر دارد که دستکم گرفته شده اند، ما در اینجا آن فلم ها را مورد توجه قرار می دهیم، یکی از آنها فلم «باغ های سنگی» است که یکی از معدود فلم های آمریکایی است که فقط به پیامد های جنگ می پردازد، به نظر من این فلم جان فوردی ترین فلم کوپولا است.