صاحب امتیاز: محمد رضا هویدا

مدیر مسوول: محمد هدایت

سر دبیر: حفیظ الله زکی

یکشنبه ۲۶ عقرب ۱۳۹۸

دانلود صفحات امروز روزنامه: 1 2 3 4 5 6 7 8

۵ فلم شاخص قرن ۲۱ در ژانر علمی - تخیلی

 ۵ فلم شاخص قرن ۲۱ در ژانر علمی - تخیلی

برترین فلمهای ژانر علمی - تخیلی را که در قرن ۲۱ با موضوع پادآرمانشهرها ساخته شدهاند، بشناسید.
به گزارش سینماپرس، اصطلاح آرمان شهر، مدینه فاضله یا اتوپیا برای نخستین بار توسط تامس مور در سال ۱۵۱۶ عنوان شد و آن را جامعهای خیالی و جزیرهای شکل توصیف کرد که از همه جنبهها کامل است و همه چیز در آن به کمال رسیده است. پاد آرمانشهر نقطه مقابل این تعریف و به معنای ویران شهر و مدینه فاسده  است.
با گذشت زمان، این اصطلاح گستردهتر شده و موضوعات بیشتری را نیز در بر گرفت و به زیر ژانر داستان علمیهای تخیلی مبدل شد. برخی از قابل توجهترین آثار سینمایی قرن گذشته شامل «پرتغال کوکی» و «نوزده هشتاد و چهار» میشود. برخی از فلمها نیز پاد آرمانشهرهای فناروی را به تصویر میکشند؛ مثل «ماتریکس»، «ترمیناتور» و «پلیس آهنی». در قرن ۲۱ نیز فلمهای شاخصی در این ژانر ساخته شده که به معرفی برخی از آنها میپردازیم:
جاده «The Road »
این فلم که در مورد بقاست، داستان زندگی یک مرد به همراه پسرش را دنبال میکند که در پوچی بیکران و جهانی که بر اثر یک فاجعه جهانی تخریب شده، برای زنده ماندن در یک جاده سفر میکنند. جایی که جامعه و تمدنی باقی نمانده و بازماندگان برای زنده ماندن به روشهای دور از تمدن دست میزنند. اما این دو نفر تلاش میکنند که شعلههای انسانیت را با شجاعت خود تا آخرین لحظه نگه دارند. بازی عمیق و پر تحرک ویگو مورتنسن که یک نامزدی اسکار برای وی به ارمغان آورده، در این فلم لحظات تامل برانگیزی را خلق کرده است.
برف شکن «The Snowpiercer »
این فلم یکی از فلمهای اصلی ژانر علمی تخیلی در قرن ۲۱ است که تجربه متفاوتی را نسبت به فلمها معمول و پر خرج هالیوود را القا میکند. در «برف شکن» بعد از تلاش ناکام برای مقابله و کاهش دمای جهانی، دنیا به یک جهنم یخ زده و غیرقابل سکونت تبدیل میشود. همه انسانهایی که از این حادثه جان سالم به در برده اند در یک قطار زندگی میکنند که برای شخصی به نام ولفورد است و جلوی قطار زندگی میکند. در این فلم ساختار قطار ساختار یک اجتماع را به تصوی میکشد و هر قسمت از آن محل زندگی یک قشر خاص است و هیچکس قابلیت ارتقا به ردههای بالاتر ندارد.
جنگ برای سیاره میمونها «War for the Planet of the Apes »
این فلم دنباله «سیاره میمون ها» است که بهترین قسمت این مجموعه سینمایی حساب میشود. دوازده سال پس از آنکه آنفولانزای سیمیان جمعیت جهان را مبتلا میکند، قبیله میمونهای باهوش با جوخه سرکش به رهیری کلونل (وودی هارلسون) در حال مبارزه هستند. همانطور که هم انسانها و هم میمونها در حال انقراض هستند، طرح پیچیده عاطفی و معنوی با سوالات مختلفی در مورد اخلاق، انسانیت و همچنی نقش زبان و گفتار را به عنوان عوامل انسان ساز مطرح میکند.
مکس دیوانه: جاده خشم «Mad Max:Fury Road »
بعد از ۱۵ سال ناکامی این سبک از فلمها در اسکار، مکس دیوانه توانست در این آکادمی ۱۰ نامزد و ۶ جایزه را تصاحب کند و انقلابی که فلمهای اکشن منتظر آن بود را خلق کند. ۳۰ سال بعد از سه گانه اصلی، جرج میلر با این فلم به قله حرفه خود میرسد. مکس و فیریوسا با بازی تام هاردی و شارلیز ترون، در قلب داستان هستند. در حالی که فلمهای آخرالزمانی از رنگهای اشباع نشده فضای تاریک فلم را به تصویر میکشند، مکس دیوانه از رنگهای روشن و تضادهای واضع بهره میبرد. این فلم پر از سکانسهای اکشن است که حتی دل منتقدان را نیز به دست آورده است.
بلید رانر ۲۰۴۹ «Blade Runner ۲۰۴۹»
این فلم از روی نسخهای قدیمیتر که ۳۵ سال پیش منتشر شده بود ساخته است و هر فاکتوری که یک دنباله سینمایی باید داشته باشد را داراست. این فلم عناصر داستان قبلی را گسترش میدهد و هویت خود را شکل میدهد. در این فلم یک آدم مصنوعی به نام کِی توسط پلیس لس آنجلس استخدام شده تا انسانهای مصنوعی گذشته که از رده خارج شده اند را از بین ببرد. اما او به طور تصادفی با استخوانهای شخصی که در زیر یک درخت مخفی شده مواجه میشود و ادامه داستان پیرامون این مسئله روی میدهد.