صاحب امتیاز: محمد رضا هویدا

مدیر مسوول: محمد هدایت

سر دبیر: حفیظ الله زکی

جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳

دانلود صفحات امروز روزنامه: 1 2 3 4 5 6 7 8

مروری بر اقتباس‌های سینما از آثار فیلیپ راث

مروری بر  اقتباس‌های سینما از آثار فیلیپ راث

اقتباس های سینمایی که تا امروز از آثار فیلیپ راث نویسنده تازه درگذشته آمریکا شده است اغلب اقتباس هایی کم جان بودهاند که فاصله زیادی با کیفیت نوشته های وی دارند.
خبرگزاری مهر-گروه هنر-محمدامین شکاری: فیلیپ راث نویسنده بزرگ آمریکایی برنده جوایز پولیتزر که سال ها نامش در میان گزینههای اصلی کسب جایزه نوبل ادبیات نیز قرار داشت و البته هیچگاه این جایزه را دریافت نکرد روز گذشته ۲۲ میدر سن ۸۵ سالگی درگذشت و انتشار این خبر درگذشت یکی از بزرگترین نویسندگان قرن بیستم آمریکا، جهان ادبیات را تحت تاثیر قرار داد.
این نویسنده بزرگ آمریکایی که در ادبیات بسیاری از جوایز مهم دنیا از جمله پولیتزر، من بوکر، پن/فاکنر و ... را از آن خود کرده است از همان ابتدا اقتباس سینمایی از آثارش از سوی تهیه کنندگان هالیوود مورد توجه قرار گرفت. این اقتباس های سینمایی هرچند برای وی شهرتی در عالم سینما به همراه داشتند اما تقریبا در همه موارد موفقیت چندانی کسب نکردند.
در اینجا به بهانه درگذشت این نویسنده مهم جهان به صورت گذرا به اقتباس های سینمایی از آثار وی میپردازیم.
فلم «خداحافظ کلمبوس» (۱۹۶۹) اولین رمان کوتاه راث بود که فلمنامه آن توسط آرنولد شولمن نوشته شد و با بازی الی مکگرو در اولین نقش آفرینی مهم سینماییاش به کارگردانی لری پیرس ساخته  شد. مک گرو که بعدها با فلم «داستان عشق» به شهرتی جهانی رسید در این فلم نقش برندا پاتیمکین دانشجویی از خانواده ای ثروتمند را ایفا میکند که درگیر رابطه عاشقانهای با نیل (با بازی ریچارد بنجامین) میشود. «خداحافظ کلمبوس» جوایز متعددی به دست آورد و توانست در میان ۱۰ فلم پرفروش سال ۱۹۶۹ جای بگیرد و شاید تا به امروز به عنوان موفق ترین اقتباس از آثار راث لقب گرفته است.
سه سال بعد از آن «شکایت پورتنوی» رمان جنجالی راث راهی سینماها شد. این رمان که بخش اعظم آن با مسایل جنسی و هویت یهودی سر و کار دارد در استرالیا ممنوع اعلام شد. با این حال اقتباس سینمایی اثر توسط ارنست لمن در اولین و تنها تجربه کارگردانیاش از سوی منتقدان با استقبال روبهرو نشد. راجر ایبرت منتقد سرشناس سینما یکی از مخالفان سرسخت این فلم بود. او فلم و به ویژه بازی لی گرانت در نقش سوفی پورتنوی (مادر شخصیت اصلی داستان) را به باد انتقاد گرفت.
تا پایان قرن بیستم هیچ اقتباس دیگری از کارهای راث صورت نگرفت تا این که پس از موفقیت این نویسنده در سال ۱۹۹۷ و دریافت جایزه پولیتزر برای رمان «پاستورال آمریکایی» و متعاقب آن نوشتن رمان «ننگ بشری»  موجب شد که در سال ۲۰۰۳ نیکلاس میر فلمنامه نویس دست به اقتباس سینمایی از رمان «ننگ بشری» بزند. این فلم به کارگردانی رابرت بنتون با بازی آنتونی هاپکینز، نیکول کیدمن و گری سینایس با نظرات متناقضی روبهرو بود به گونهای که منتقد نیویوک تایمز ا. اُ اسکات فلم را فاقد جان کلام رمان توصیف کرد در حالی که راجر ایبرت شجاعت شخصیت ها و نقش آفرینی کیدمن و هاپکینز را ستود.
در سال ۲۰۰۸ فلم «مرثیه» بر اساس رمان «حیوان در حال مرگ» با بازی بن کینگزلی، پنه لوپه کروز، دنیس هاپر و پاتریشیا کلارکسون به کارگردانی الیزابت کوشت چهارمین اثر راث بود که به سینما راه یافت. این فلم که بسیار به روح کار راث نزدیک شده است در میان منتقدان نظرات نسبتا مثبتی دریافت کرد و راجر ایبرت به فلم سه ستاره داد با این حال گفت که «مرثیه» فلم بزرگی نیست.
در سال ۲۰۱۴ گرتا گرویگ در مقابل آل پاچینو در اقتباسی از رمان «حقارت» که در سال ۲۰۰۹ توسط این نویسنده نوشته شد، قرار گرفت. این فلم ساخته بری لوینسون داستان بازیگر سالخوردهای است که اعتماد به نفس خود را از دست داده و عقلش رو به زوال است. پاچینو ایفاگر نقش این بازیگر سالخورده است. «حقارت» هم با نقدهای متناقضی روبهرو شد. بیش تر منتقدان به نکوهش فلم پرداخته و البته بازی پاچینو را ستودند.